Produkty takich marek jak Armani, Dolce&Gabbana, Prada, Versace czy Kenzo po obniżonych cenach sięgających nawet 50%? Oczywiście. I nie chodzi to o ofertę zakupów grupowych, a o coraz bardziej popularne w Polsce outlety.
Outlety to stacjonarne i internetowe centra wyprzedażowe, które kuszą klientów poszukujących produktów wysokiej jakości za stosunkowo niską cenę.
Skąd się wzięły outlety?
Pierwsze outlety powstały w latach 70-tych ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych. W zasadzie były to sklepy przyfabryczne, gdzie można było nabyć nadwyżki produkcji. Kiedy w latach 90. dotarły do Europy, outlety przekształciły się w centra handlowe oferujące przez cały rok produkty po wyprzedażowych cenach.
Najwięcej outletów funkcjonuje obecnie w Wielkiej Brytanii oraz we Francji i we Włoszech. Często spotkać je można w pobliżu europejskich ośrodków mody. Największe europejskie outlety, takie jak Designer Outlet Serravalle w pobliżu Mediolanu czy Bicester Village pod Londynem odwiedza tysiące klientów.
Kto kupuje w outletach?
W czasach kryzysu Europejczycy zmienili swoje zwyczaje zakupowe, coraz chętniej uczestnicząc w programach lojalnościowych, zbierając punkty, znaczki, pieczątki na stacjach benzynowych, w sklepach, perfumeriach, galerach handlowych, w restauracjach i kafejkach. Wielu z nich nie chce jednak rezygnować z jakości nabywanych produktów.
Outlety idą naprzeciw takim klientom oferując wysokiej jakości towar po niskich cenach, a przy okazji zachowują kontrolę nad pozbywaniem się niesprzedanych produktów ze starych kolekcji. W tego typu sklepach najczęściej zaopatrują się zamożni i wykształceni klienci, którzy przywiązują dużą wagę do marki i jakości.
Outlety w Polsce
Pierwsze centrum wyprzedażowe powstało w 2002 roku w Warszawie. Ale na początku wielu konsumentów kojarzyło outlety ze sklepami z używaną odzieżą. Dla wielu trudność sprawiał fakt, że tego typu obiekty znajdowały się na obrzeżach miast. Obecnie takie centra jak Fashion House czy Factory odwiedza tysiące Polaków.
Outlet to nie tylko markowa odzież
Choć wielu odwiedza outlet w poszukiwaniu wysokiej jakości odzieży markowej w atrakcyjnych posezonowych cenach, w tego typu placówkach można z powodzeniem nabyć także sprzęt elektroniczny i komputerowy , kosmetyki, biżuterię i zegarki, a także meble i elementy wyposażenia wnętrz. Czasami są to produkty z małymi wadami, czasami końcówki kolekcji lub partie towaru, który zalega w magazynie.
Outlety internetowe
Outlety są coraz bardziej popularne, a wraz z rosnącym zainteresowaniem poszerza się oferta marek i produktów oferowanych klientom. Przedsiębiorcy coraz chętniej uruchamiają outlety w Internecie. W sieci powstaje coraz więcej sklepów oferujących przecenione produkty topowych marek, takich jak Calvin Klein, Giorgio Armani czy Tommy Hilfiger.
Sporą popularnością cieszą się też internetowe outlety działające jak kluby zakupowe. Aby dokonać zakupów w takim e-sklepie, trzeba się zapisać się specjalnej liście klientów i otrzymuje się via email powiadomienie o nowych ofertach i promocjach. Potencjał w tego typu segmencie rynku e-commerce dostrzegają nie tylko klienci, ale także duże rodzime marki jak Komputronik czy Dr Irena Eris, które prowadzą wyprzedaż końcówek kosmetyków lub egzemplarzy powystawowych.
Jeszcze link do firmy integrującej sklepy internetowe z cennymi uwagami dla zainteresowanych e-biznesem.